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dc.contributor.authorHose, Dirk
dc.date.accessioned2023-03-16T20:14:06Z
dc.date.available2015-09-14T15:02:08Z
dc.date.available2023-03-16T20:14:06Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hebis:26-opus-116747
dc.identifier.urihttps://jlupub.ub.uni-giessen.de//handle/jlupub/14812
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.22029/jlupub-14194
dc.description.abstractBackgroundAsymptomatic multiple myeloma (AMM) evolves from monoclonal gammopathy of unknown significance (MGUS) and progresses to symptomatic myeloma characterized by end organ damage. Here, three main questions are addressed: i) Which factors determine evolution and progression of asymptomatic myeloma, and what is their molecular background? ii) Is progression driven by ongoing molecular (clonal) evolution? iii) When to call a plasma cell malignant ? Methods CD138-purified plasma-cell samples of 2369 consecutive patients with MGUS (n=304), asymptomatic (n=432) and symptomatic myeloma (n=1633) were subjected to interphase fluorescence in situ hybridization (n=31898 measurements), and of these n=951 (n=62 MGUS, n=259 AMM, and n=630 symptomatic myeloma) likewise to gene expression profiling (GEP). Sixty-five patients were followed longitudinally. Serum/urine samples (n=8398) allowed modelling plasma cell doubling time in AMM and MGUS (n=322, and n=196, respectively).ResultsAccumulation rate, tumor mass, and molecular characteristics determine progression to symptomatic myeloma. Progression-associated chromosomal aberrations are multiplicatively associated with myeloma cell doubling time, explaining their increasing frequency from MGUS to asymptomatic- to symptomatic myeloma. Their number, rather than single aberrations, determines progression. The developed GEP-based HDAMM-score predicts progression of AMM-, symptomatic and MGUS-patients, as scores for symptomatic patients predict AMM-progression. The bulk of altered gene expression is already present in MGUS-patients with minor subsequent differences to AMM and symptomatic myeloma. Longitudinal patient samples rarely (9%) show de-novo-appearance of progression-associated aberrations. In evolution and progression of AMM, doubling times (18.0/5.1 years) and number of doublings (0.62/0.92) are incompatible with common de novo appearance of progression-driving aberrations.ConclusionsEvolution and progression of AMM can be explained by accumulation rate, tumor mass and molecular characteristics without necessity of de novo appearance of genetic alterations. Plasma cells at MGUS-stage should be considered malignant and the letters US be dropped from MGUS .en
dc.description.abstractHintergrundDas asymptomatische Multiple Myelom entwickelt sich aus einer Monoklonalen Gammopathie unklarer Signifikanz (MGUS) und progrediert zum symptomatischen Myelom, welches durch Endorganschäden charakterisiert ist. Hier wurde untersucht: i) Welche Faktoren determinieren Evolution und Progression des asymptomatischen Myeloms und was ist deren molekularer Hintergrund? ii) Wird die Progression durch eine anhaltende molekulare (klonale) Evolution bedingt? iii) Wann sollte eine Plasmazelle als maligne bezeichnet werden? Methoden CD138-aufgereinigte Plasmazellproben von 2369 konsekutiven Patienten mit MGUS (n=304), asymptomatischem Myelom (AMM; n=432) und symptomatischem Myelom (MM; n=1633) wurden mittels Interphase Fluoreszenz in situ Hybridisierung (n=31898 Untersuchungen), n=951 ebenfalls mittels globaler Genexpressionsanalysen (n=62 MGUS, n=259 AMM und n=630 MM Proben), sowie 65 longitudinal untersucht. Serum- und Urinproben (n=8398) ermöglichten die Modellierung der Plasmazell-Verdopplungszeit bei AMM (n=322) und MGUS (n=196).ErgebnisseAkkumulationsrate, Tumormasse und molekulare Charakteristika determinieren die Pro-gression zum symptomatischen Myelom. Progressionsassoziierte chromosomale Aberrationen wirken multiplikativ auf die Verdopplungszeit von Myelomzellen, was deren zunehmende Häufigkeit von MGUS, AMM zum symptomatischen Myelom erklärt. Entscheidender als die Einzelaberration ist deren Gesamtzahl. Der entwickelte GEP-basierte HDAMM-Score prädiktiert die Progression von AMM, symptomatischem Myelom und MGUS-Patienten, Scores für symptomatischen Patienten die AMM-Progression. MGUS-Patienten zeigen bereits den Hauptteil alterierter Genexpression, mit nur kleinen Unterschieden zu AMM und symptomatischen Patienten. Longitudinale Patientenproben weisen selten (9%) de novo progressionsassoziierte chromosomale Aberration auf. Verdopplungszeit (18,0/5,1 Jahre) und Zahl der Verdopplungen (0,62/0,92) während Evolution bzw. Progression des AMM sind in Widerspruch zum regelhaften de-novo Auftreten progressionsbedingender Aberrationen.SchlussfolgerungEvolution und Progression des AMM können durch Akkumulationsrate, Tumormasse und molekulare Charakteristika erklärt werden ohne Notwendigkeit des de novo Zugewinns genetischer Alterationen. Plasmazellen im MGUS-Stadium sollten als maligne angesehen und die beiden Buchstaben US in MGUS weggelassen werden.de_DE
dc.language.isoende_DE
dc.rightsIn Copyright*
dc.rights.urihttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/*
dc.subjectAsymptomatisches Multiples Myelomde_DE
dc.subjectProgressionde_DE
dc.subjectEvolutionde_DE
dc.subjectiFISHde_DE
dc.subjectGEPde_DE
dc.subjectasymptomatic multiple myelomaen
dc.subjectprogressionen
dc.subjectevolutionen
dc.subjectiFISHen
dc.subjectGEPen
dc.subject.ddcddc:610de_DE
dc.titleAsymptomatic multiple myeloma molecular background of progression, evolution, and prognosisen
dc.title.alternativeAsymptomatisches Multiples Myelom molekularer Hintergrund von Progression, Evolution und Prognosede_DE
dc.typedoctoralThesisde_DE
dcterms.dateAccepted2015-08-18
local.affiliationFB 11 - Medizinde_DE
thesis.levelthesis.doctoralde_DE
local.opus.id11674
local.opus.instituteKlinik und Poliklinik für Unfall-, Hand- und Wiederherstellungschirurgie, Operative Notaufnahmede_DE
local.opus.fachgebietMedizinde_DE


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