FB 03 - Sozial- und Kulturwissenschaften
Dauerhafte URI für den Bereich
Suchen
Auflistung FB 03 - Sozial- und Kulturwissenschaften nach Auflistung nach Organisationseinheit "FB 03 - Sozial- und Kulturwissenschaften"
Gerade angezeigt 1 - 20 von 59
Treffer pro Seite
Sortieroptionen
Item A construct-psychological approach to the measurement of chill-sensations(2008) Kunkel, Markus; Pramstaller, Christopher; Grant, Phillip; Georgi, Richard vonChills, meaning strong emotional responses to music, have to date been almostonly examined within experimental settings. Within the pilot-study athand the first psychometric inventory for the measurement of subjectivechill-sensations (MRCQ) was developed using two successive samples. Herethrough is should be possible to assess intra- and interindividual differencesreliably and in a standardized fashion outside of a laboratory situation. Thefirst study descriptively examined open questions on chill-sensations on asample of n=151. A second study (n=108) examined the existence of latentdimensions within the pool of items constructed in the first study. Factoranalyses yielded five facettes of chill-sensations: positive, physiological,motor and social-cognitive reactivity as well as general disorientation. Allfive scales reached sufficient reliability for their individual item numbers.Correlations with other inventories (NEO-ffi, IAAM) show that chill-sensationsare closely linked to high extraversion, openness to experience andemotional stability. The results, however, appear to be indicative of differencesbetween the sexes. On a whole the results support existing researchand theoretical models, but there are also some important differences. TheMRCQ offers a possibility of researching chills in non-experimental musicsciences.Item AABA, refrain, chorus, bridge, prechorus : song forms and their historical development(2015) Appen, Ralf von; Frei-Hauenschild, MarkusThis paper deals with different dimensions of the formal construction of songs in 20th century popular music. First, it proposes that the form of songs is not only an obligatory starting point for analysis but is actually itself a worthwhile object of interpretation. It explains how the analysis of the formal song structure can produce meaningful insights on a semantic, symbolic, and functional level. Secondly, the authors provide a critical discussion on the use of prevalent terms such as chorus, refrain, verse, bridge, etc. They show that a study of the historical evolution both of constituent song parts, and of song forms in general, is necessary to overcome the internal contradictions and incompatibilities of the current terminology. This approach is the center of this paper. It refers to the authors analysis of c. 3000 songs spanning the whole 20th century with a focus on the decisive years 1920 to 1970. Illustrating the results with a large number of examples, the authors trace the development of the AABA-form, various verse/chorus-forms, the evolution of the prechorus and various other song parts, and song form models. The findings are supported by statistical data based on the US Billboard Top 100, and show the prevalence of certain models as well as specific trends in historic change. Finally, the paper shows that the awareness of formal conventions and particularities can be an essential pre-condition for the analysis of popular music s cultural meanings.Item Bandklima, Musikerpersönlichkeit und soziale Interaktion : kulturvergleichende Befragung von deutschen und mazedonischen Bands(2015) Bullerjahn, Claudia; Stefanovska, Slagjana; Georgi, Richard vonInsgesamt muss die vorliegende Studie als ein erster Versuch gewertet werden, die soziale Interaktion in Bands und das sich daraus ergebende Bandklima messbar zu machen. Auch ist es in Ansätzen gelungen, kulturelle Unterschiede aufzuzeigen, jedoch wurden bisher nur zwei Länder einbezogen. Die Ergebnisinterpretationen wurden daher mit Vorsicht vorgenommen, jedoch erscheinen zukünftige Anschlussstudien erfolgversprechend. Um den Prozess der sozialen Interaktion in Bands wissenschaftlich zu untersuchen und empirisch abzusichern, sind weitere Studien zum Thema Bandklima sehr zu empfehlen. Mit dem Bandklimafragebogen und seinen Skalen (positives Bandklima [BK], Teamerfolgsorientierung [TE], egozentrische Verantwortungsübernahme [EV] und Arbeitsorientierung [AO]) wurde ein erstes empirisch begründetes Verfahren bereitgestellt. Mit Hilfe dieser Skalen lassen sich bei ausreichender Stichprobengröße nicht nur Kultur- oder stilistische Unterschiede im Popularmusikbereich erforschen, sondern sie können auch prognostisch verwendet werden, um zu neuen Erkenntnissen zu gelangen, wie eine Band sinnvoll gecastet werden kann, sodass eine hohe Gruppenstabilität gewährleistet ist. Es könnte auch untersucht werden, welche Rolle das subjektiv empfundene Bandklima bei der Bewertung dieser Band durch das Publikum einnimmt. Weitere Untersuchungen könnten auch einige Aufschlüsse dazu liefern, wie die Trennung einiger erfolgreicher Bands vermieden und ihre Zusammenarbeit verbessert werden kann. Somit verbleibt zum Schluss die Aufforderung, den BKFB in zukünftige Studien zu integrieren und weiter zu entwickeln.Item Bildungserträge der Hochschulen im internationalen Spiegel(2019) Braun, Edith; Walz, KristinaItem Curriculum Grundwissenschaften: Flucht, Migration und Digitalisierung(2017) Brüsemeister, Thomas; Franz, Kathleen; Grund, ReneItem Deutsche Musik in der Prime Time des Radios(2014) Einenkel, Maxi; Fecho, Susanne; Scholz, NinaOver 80% of the German population listen to the radio every day. For them the music is more important than the news broadcast. The authors of this paper wanted to know under what aspects the music program in German radio is planned. Therefore two mainstream radio stations in Hessen, hr3 and Hit Radio FFH, were chosen to evaluate the playlists of their prime time morning show over a period of several weeks. Afterwards the authors led interviews with the head of FFH and the music director of hr3. This research focuses on the question to what extend German radio plays German or rather German-speaking music and if there are differences between private and public-serving broadcasting. Furthermore it questions the stations´ attitudes towards a legal radio quota agreement of German music.Item Educational Borrowing: 100 Jahre Volkshochschulen als Fallbeispieleines komplexen internationalen Institutionentransfers(2019) Käpplinger, Bernd; Nistal, LydiaItem Europe´s refugee predicament(2017) Afacan, IsaItem Extended Education - made in Gießen(2019) Müller, Andrea; Stecher, LudwigItem FIN³ - Fit in Inklusion(2018) Knaup, Melanie; Stöppler, ReinhildeItem Flucht und Migration in der Erwachsenenpädagogik - zeithistorische Vergleiche(2017) Falkenstern, Anastasia; Käpplinger, BerndItem Geflüchtete und Hochschule : transkulturelle Begegnungen an der Hochschule(2017) Theuerl, MarahItem Gehirn und Musik : Anmerkungen zur musikbezogenen Gehirnforschung(2005) Pape, WinfriedItem Globalisierung der politischen Bildung?(2019) Bruns-Junker, AnkaItem Inklusion - Ist der Weg das Ziel?(2018) Jovanic, Andrea; Schuck, HeikoItem Integration durch Service Learning(2017) Hopf, Andrea; Knoll, Katrin; Stecher, LudwigItem Interkulturelle Kompetenz in der Lehrerbildung : ein Projekt(2017) Jovanic, Andrea; Greisbach, MichaelaItem Internationalisierung(2019) Langenohl, AndreasItem Jahrbuch / Fachbereich 03, Justus-Liebig-Universität Gießen ; 2014(2014) Fachbereich 03 Sozial- und Kulturwissenschaften der Justus-Liebig-Universität
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »