Browsing FB 09 - Agrarwissenschaften, Ökotrophologie und Umweltmanagement by Issue Date
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Redistributive Implications of a Tariff-rate Quota Policy: How Market Structure and Conduct Matter
(1999-03)Under the Common European Banana Policy, a tariff-rate quota system was introduced on the EU market. The EU market had been governed by very different regulations prior to the new policy, and the most liberal situation had ... -
The Banana Dispute: Survey and Lessons
(2000-09)The disadvantages of the introduction of the CMOB from an allocative point of view have been widely elaborated in the economic literature. Despite this, the EU has tried to safeguard the preferences for EU producers and ... -
BSE and Generic Promotion of Beef: An Analysis for 'Quality from Bavaria'
(2000-10)Quantitative analyses on the economic impacts of generic promotion have mainly concentrated on the U. S., Canada and Australia. Similar European case studies are rare, although EU efforts to increase food demand by generic ... -
Neue empirische Befunde zur Preissetzung und zum Verbraucherverhalten im Lebensmitteleinzelhandel
(2001-05)Ziel des Beitrags war es, das Preissetzungs- und Verbraucherverhalten am Point of Sale im LEH theoretisch zu erklären und für die Warengruppen der Frühstücksprodukte anhand von Scannerdaten empirisch zu analysieren. Folgende ... -
Nahrungsmittelqualität aus der Sicht der Verbraucher und Implikationen für Pflanzenproduktion und Politik
(2002)Zumindest aus zwei Gründen ist das Thema der Nahrungsmittelqualität von hoher Aktualität. Erstens entstehen durch ernährungsbedingte Krankheiten in Industrieländern hohe gesamtwirtschaftliche Folgekosten. Eine Sicherung ... -
Extending the Application of Experimental Methods in Economic Analysis of Food-Safety Issues: A Pilot Study on the Impact of Supply Side Characteristics on Consumer Response to a Food Scare
(2002-06)Political and business decision makers need to understand the determinants of consumer response to food safety incidents for designing communication strategies that deal adequately with consumer concerns. In this paper ... -
Perception of Food Hazards – Exploring the Interaction of Gender and Experience in an Experimental Study
(2002-06)This paper aims to analyse whether interaction effects between gender and experience have an impact on food-related risk perception. While both components have received considerable attention in the risk research literature, ... -
Preisrigidität oder Preisvariabilität im Lebensmitteleinzelhandel? Theorie und Evidenz aus Scannerdaten
(2002-06)Ziel des Beitrags ist es, das Preissetzungsverhalten am Point of Sale im Lebensmitteleinzelhan-del (LEH) theoretisch zu erklären und für ausgewählte Warengruppen anhand von Scanner-daten empirisch zu analysieren. Im ... -
The Regional Incidence of European Agricultural Policy: Measurement Concept and Empirical Evidence
(2002-10)The Common Agricultural Policy (CAP) of the European Union (EU) is characterized by a wide array of individual policy measures, which differ by the category of instruments, across commodities and over time. This situation ... -
Agrarökonomische Analyse regionaler Versorgung
(2003)Regionale Vermarktungsprogramme für Agrarprodukte haben in der Vergangenheit zunehmend an Bedeutung gewonnen. Neben der BSE-Krise und verschiedenen Skandalen der Agrar- und Ernährungswirtschaft hat die zunehmende Globalisierung ... -
Branchenspezifische Besonderheiten im Innovationsverhalten des Ernährungsgewerbes : eine empirische Analyse des Mannheimer Innovationspanels
(2003)In den vergangenen Jahren wurden eine Reihe von Studien zur Innovationsaktivität im Ernährungsgewerbe erarbeitet (GALIZZI/VENTURINI 1996; MCNAMARA/WEISS/WITTKOPP 2003; RÖDER/HERRMANN/CONNOR 2000; TRAILL/MEULENBERG 2002). ... -
Übermäßige Werbung und Marktsegmentierung durch staatliche Förderung der Regionalvermarktung : eine theoretische Analyse
(2004)Die Nahrungsmittelmärkte in Industrieländern werden durch ein zunehmendes Gesundheitsbewusstsein der Verbraucher beeinflusst (RÖDER 1998), und es besteht ein großes Interesse der Konsumenten an den vielfältigen Themen zur ... -
Psychological prices of branded foods and price rigidity : evidence from German scanner data
(2004)There is increasing evidence from scanner data that branded foods in the grocery retailing sector contain a substantial amount of price rigidity (HERRMANN/MÖSER 2003). One of the many alternative explanations for price ... -
Die Bestimmungsgründe der Agrarförderung in Industrieländern und Schwellenländern
(2005)Das wesentliche Ziel der hier vorgestellten Untersuchung ist eine theoretische und empirische Erklärung des Niveaus der Agrarförderung in Industrieländern und Schwellenländern. Dies erfolgt zum Ersten mittels eines ... -
Measuring Market Power in German Food Retailing : regional evidence
(2005)Due to increasing concentration and a rapidly changing competitive environment in many food markets, it can be expected that farmers and processors suffer from the exertion of retail market power. This might the case in ... -
The role of business expectations for new product introductions : a panel analysis for the German food industry
(2005)Theory suggests that business expectations are crucial for investment in research and development (R&D) as well as for process and product innovations. However, there are controversial theoretical predictions about the ...