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Item type: Item , Lokales Wissen und kommunale Anpassung an den Klimwandel. Geographische und politologische Analysen für eine verbesserte Umsetzung(2026) Gierhake, KlausThe Context: This work exists as an update to the study: ‘Municipal adaptation to climate change in Quito (Ecuador) from the perspective of governmentality’ (http://dx.doi.org/10.22029/jlupub-5762). Here, two major content areas are analysed in more detail: 1) The local knowledge of a metropolitan area. 2) Social innovation as a process of combining different parts of existing local knowledge. This study focuses on institutions, their political and administrative actions, and areas with intersecting functions. Methodologically, this research is based on the field of applied geography. Therefore, a step-by-step refinement of this research approach is used. The Climate Convention: International conventions on global issues are highly complex. This applies to the Climate Convention as well. Here the focus is on discussions and resolutions relating to adaptation, the implementation of technical solutions in local communities. At COP27 in Egypt (2023), the following points were made exceptionally clear: (1) Progress in adaptation is very limited, varies greatly from region to region, and is highly fragmented. Adaptation measures could, in principle, have a number of additional positive effects. (2) There are a number of barriers, in particular the fact that the vast majority of international climate change funding has been concentrated on mitigation measures. Only a small proportion has been allocated to adaptation so far. This has been financed primarily from public funds. (3) Positive starting conditions can be identified, e.g. clear adaptation goals, responsibilities, and commitments to support. In particular, improved local knowledge of the risks, impacts and possible options is crucial. New forms of governance are possible. Local Knowledge: The discussion about local knowledge in large metropolitan areas is very recent. Metropolitan areas are the national centres of universities. They have a large civil society, and are often very diverse, bringing together immigrants from all parts of the country with their different cultures and forms of knowledge. This initial structure of great social diversity represents enormous potential. Local knowledge is then the sum of different segments of knowledge, from all groups and institutions, in very different sub-areas, and in one and the same space. Social innovations (‘Oslo Declaration’): This approach is complex in terms of content, combining ecological, social and economic objectives. However, the concept also addresses an even more comprehensive view: social innovations could also arise from combining different components of locally existing knowledge, focused on a new issue, e.g. adaptation to climate change. This necessitates a certain re-evaluation of general scientific discourse. Even scientific content, such as publications, that may appear ‘outdated’ at first glance, due to a sectoral perspective or simply because of the publication date, gains value in a new context. In this case, this can be demonstrated for the modernisation of a metropolis and adaptation to climate change. This requires implementation of qualitative research approaches, at least in the initial phase. Introduction of an innovation and territorial Diffusion: However, almost no examples from the Global South have been published on this topic. When this has occurred, it has been for projects with a very narrow understanding of ‘social’ (health, education) and a very limited project scope. On the other hand, there are examples of how local knowledge outside universities has been successfully structured and used to introduce social innovation. Such innovations can clearly also be introduced in the Global South. There is little empirical work available, although the example of Quito shows a completely new trend in geographical innovation research. Diffusion is possible even without widespread dissemination in the immediate local context. Existing institutional networks have enabled a ‘leap’ to the international level. Significant progress could be achieved by taking adequate account of local knowledge and its importance in social innovation approaches, including in international strategies. Some examples include: (1) The “UN Millennium Development Goals”, here in particular with reference to sustainable cities. (2) The German Research and Innovation Agenda ‘City of the Future’, especially with regard to the installation of social innovation in research and implementation. (3) The resolution of the ‘UN World Summit on Sustainable Development’ on a new perspective on ‘corporate social responsibility’ as an instrument for monitoring public policy. (4) Local adaptation to climate change as a starting point, and the results of the programme “100 Resilient Cities”. Outlook: The example of ‘Ecuador - Quito’ shows that considerable conceptual progress has been made. At the same time, the comprehensive level of ‘social innovation in Quito’ documents a remarkable global diffusion process of scientific results. This is highly significant in that this approach explicitly includes the ecological aspect of innovation in its concept and, in the specific case of Quito, also contains a remarkable document on sector planning. The local strategy for adapting to climate change deserves attention. The successful diffusion process of information therefore incorporates this technical aspect (climate change) without any additional effort. On this basis, regional governance strategies can be developed that offer a new quality of location factors. For example, a centre for identifying local (urban knowledge) and its possible combinations in different territorial contexts. Application-oriented/multidisciplinary and medium-term research remains necessary in order to overcome current knowledge deficits. Central research perspectives are identified: - Local knowledge, on the part of universities and the respective civil society. - The intellectual capital of local government, as an essential source of local knowledge can be used in a targeted manner. - The reasons for the emergence/existence of barriers are fundamentally complex. This necessarily includes the perspective of the effects of such barriers on a diffusion process. - A stronger territorial-institutional perspective is necessary in such research. The role of metropolitan areas should be examined more specifically in terms of their perspectives as centres of local knowledge and comprehensive social innovation, - In parallel with the completion of the current case study, it is necessary to undertake socio-political investigations into the role of individual actors, their values and attitudes towards social, ecological and economic changes.Item type: Item , Retrospektive Analyse und Vergleich zwischen interventionellem Ductus arteriosus Stenting und des chirurgischen aortopulmonalen Shunts als erste Palliation bei Patienten mit pulmonaler Atresie und ventrikulärem Septumdefekt(2025) Tsianakas, NikolaosBackground: Pulmonary atresia with ventricular septal defect (PA-VSD) is a complex congenital heart defect that requires staged palliation before definitive repair. Two primary palliative strategies—patent ductus arteriosus (PDA) stenting and aortopulmonary (AP) shunting—are commonly employed to maintain pulmonary blood flow. This study retrospectively compares outcomes between these two approaches. Methods: A retrospective analysis was conducted on 64 patients who underwent initial palliation with either PDA stenting (n=30) or AP shunting (n=34) between 1999 and 2019 at the Centre for Congenital Heart Disease (Kinderherzzentrum) Giessen. Outcomes were assessed across four stages: initial palliation (Stage 1), interstage period (Stage 2), complete surgical repair (Stage 3), and long-term follow-up (Stage 4). Primary endpoints included procedural success, complication rates, reintervention rates, and long-term survival. Results: Birth characteristics, including weight, length, and gestational age, were similar between groups. However, MAPCAs were more frequently observed in the AP shunt group (48.4% vs. 20%, p=0.020). At the time of initial palliation, the PDA stent group had significantly lower weight (p=0.029) and length (p=0.022). The hospital stay and ICU length were not significantly different between groups. Perioperative complications occurred in both groups but were slightly more frequent in the AP shunt cohort (53.3% vs. 43.3%, p=0.438). During the interstage period, complications were observed in 38.2% of the AP shunt group and 23.3% of the PDA stent group (p=0.199), though reintervention rates were comparable (p=0.683). Patients in the PDA stent group underwent complete repair significantly earlier (258.17 vs. 960.79 days, p=0.011). MAPCA unifocalization was more frequent in the AP shunt group (18.2% vs. 3.4%, p=0.109). The need for intraoperative LPA- or either RPA- or LPA-enlargement was higher in the PDA-Stent (65.5% vs. 29.4%, p=0.004 and 67.9 vs. 35.3, p= 0.011). Long-term follow-up showed no statistically significant difference in mortality, with one early postoperative death in the AP shunt group (p=0.352). The need for reintervention was slightly higher in the AP shunt group (81.8% vs. 62.1%, p=0.082), though not statistically significant. The type of reintervention differed, with PDA stent patients undergoing more catheter-based procedures and AP shunt patients requiring more surgical reinterventions. Conclusions: Both PDA stenting and AP shunting are viable palliative options for PA-VSD, with similar long-term survival outcomes. However, PDA stenting appears to facilitate earlier complete repair with fewer interstage complications. AP shunting remains a reliable approach, particularly in patients with MAPCAs. And seems to reduce the burden of PA stenosis requiring enlargement intraoperatively. Future studies with larger cohorts and longer follow-up as well as randomized clinical trials are necessary to refine treatment algorithms further.Item type: Item , Beurteilung der Lungenperfusion vor und nach pulmonaler Ballonangioplastie bei inoperabler CTEPH mittels DECT(2024) Arzberger, PaulineZiel: Die Rolle der Dual-Energy-Computertomographie (DECT) im Rahmen des Screenings bzw. der Diagnostik chronisch thromboembolischer pulmonaler Hypertonie (CTEPH) wird derzeit intensiv diskutiert. Therapeutisch kommt für etwa 2/3 der Patient*innen eine chirurgische Desobliteration der Lungenarterien in Betracht. Für inoperable CTEPH- Patient*innen besteht neben einer gezielten medikamentösen Therapie ggf. die Möglichkeit einer interventionellen Versorgung mittels pulmonaler allonangioplastie (BPA). Hierbei werden in mehreren Sitzungen subsegmental gelegene Läsionen der Lungenarterien dilatiert. Die Verlaufsbeurteilung der auf diese Weise behandelten Patient*innen erfolgt üblicherweise mittels invasiver Bestimmung der pulmonalen Hämodynamik. Ziel dieser Arbeit war es, die direkten und indirekten Veränderungen der Lungenperfusion durch die BPA mittels DECT zu untersuchen. Methoden: Zwischen Dezember 2016 und Januar 2021 wurde bei 30 Patient*innen im Rahmen der Diagnostik eine prä- und postinterventionelle DECT durchgeführt. Die Veränderungen der Lungenperfusionsvolumina wurden den Änderungen der klinischen Parameter gegenübergestellt. Ergebnisse: Durch die BPA konnte ein Anstieg des normal- (p<0,001) und des gesamtperfundierten (p=0,006) Lungenvolumens beobachtet werden. Klinisch besonders relevant erscheint der Zusammenhang zwischen einer Reduktion des hypoperfundierten Volumens und einer Verbesserung des mPAPs (τ=0,296; p=0,024). Es zeigten sich Korrelationen der Perfusionsvolumina mit Parametern aus der Bodyplethysmographie, unter anderem zwischen dem Volumen der Gesamtperfusion und der absoluten maximalen Vitalkapazität (τ=0,557; p<0,001). Des Weiteren fiel ein Anstieg der absoluten totalen Lungenkapazität nach BPA auf (p<0,004). Schlussfolgerung: Die DECT bietet als bildgebendes Verfahren zur postinterventionellen Verlaufskontrolle bei inoperabler CTEPH verschiedene Vorteile im Vergleich zur konventionellen CT- Angiographie. So ist die Quantifizierung von Veränderungen der dargestellten Lungenperfusionsvolumina möglich. Dabei bestehen Zusammenhänge zu hämodynamischen Verbesserungen. Kritisch zu sehen ist das Fehlen standardisierter Aufnahmeprotokolle und die derzeit noch geringe Evidenz.Item type: Item , Susceptibility of microtubule-associated protein 1 light chain 3b knockout mice to lung injury and fibrosis(2024) Kesireddy, Vidya SagarInsufficient autophagy has been reported in idiopathic pulmonary fibrosis (IPF) lungs. Specific roles of autophagy-related proteins in lung fibrosis development remain largely unknown. Here, we investigated the role of autophagy marker protein microtubule-associated protein 1 light chain 3β (LC3B) in the development of lung fibrosis. LC3B-/- mice upon aging show smaller lamellar body profiles, increased cellularity, alveolar epithelial cell type II (AECII) apoptosis, surfactant alterations, and lysosomal and endoplasmic reticulum stress. Autophagosomal soluble N-ethylmaleimide-sensitive factor attachment protein receptor syntaxin 17 is increased in the AECII of aged LC3B-/- mice and patients with IPF. Proteasomal activity, however, remained unaltered in LC3B-/- mice. In vitro knockdown of LC3B sensitized mouse lung epithelial cells to bleomycin-induced apoptosis, but its overexpression was protective. In vivo, LC3B-/- mice displayed increased susceptibility to bleomycin-induced lung injury and fibrosis. We identified cathepsin A as a novel LC3B binding partner and its overexpression in vitro drives MLE12 cells to apoptosis. Additionally, cathepsin A is increased in the AECII of aged LC3B-/- mice and in the lungs of patients with IPF. Our study reveals that LC3B mediated autophagy plays essential roles in AECII by modulating the functions of proteins like cathepsin A and protects alveolar epithelial cells from apoptosis and subsequent lung injury and fibrosis.Item type: Item , Untersuchungen zu Beziehungen zwischen dem Betriebsmanagement und den Kälberverlusten in großen Milchviehherden(2026) Keller, SteffiZiel dieser Studie war es, zu prüfen, inwieweit mögliche Einflussfaktoren aus dem Betriebsmanagement in größeren Milchviehbetrieben unter heutigen Rahmenbedingungen mit den Kälberverlusten im Zusammenhang stehen. Dazu wurden in der ersten Fragestellung betriebliche Managementfaktoren aus dem Bereich Kälberaufzucht gesucht, die einen möglichen Zusammenhang mit den Kälberverlusten innerhalb der ersten 6 Lebensmonate erkennen ließen. In der zweiten Fragenstellung wurden betriebliche Einflussfaktoren auf die perinatalen Kälberverluste mit Fokus auf die Transitphase der Milchkühe gesucht. Zu diesem Zweck wurden insgesamt 223 thüringischen Milchviehbetrieben mit mehr als 100 Milchkühen die Möglichkeit angeboten, freiwillig an einem umfangreichen Gesundheitsmonitoring durch den Tiergesundheitsdienstes der Thüringer Tierseuchenkasse Jena teilzunehmen. In den 99 Betrieben, die sich bereit erklärten, an diesem Programm mitzuwirken, erfolgten im Zeitraum März 2017 bis März 2018 Betriebsbesuche, bei denen mit Hilfe eines ausführlichen Erhebungsbogens die zuständigen Betriebsleiter bzw. Herdenmanager hinsichtlich des allgemeinen Betriebs-, Haltungs-, Hygiene- und Versorgungsmanagements sowie insbesondere über den Gesundheitsstatus der Kälber, Prophylaxemaßnahmen, dem Abkalbemanagement und der Versorgung der Trockensteher befragt wurden. Die betrieblichen Kälbersterblichkeitsraten wurden mit Hilfe von Daten des Herkunftssicherungs- und Informationssystems für Tiere (HI-Tier) ermittelt. Die Angaben zu den Totgeburten wurden von den Betrieben im Rahmen der Milchleistungsprüfungen bereitgestellt. Zur Identifizierung von univariablen Beziehungen der untersuchten Variablen auf die Kälberverlustrate wurde eine einfaktorielle Varianzanalyse durchgeführt und Variablen mit einem p-Wert < 0,1 in die multivariable Analyse mittels eines linearen gemischten Modells einbezogen. Für die Analyse der Totgeburtenrate wurden 22 Variablen auf der Basis fachlicher Gesichtspunkte für die Analyse ausgewählt. Die Kälberverlustrate lag bei den untersuchten Betrieben zwischen 0,0 % und 37,2 %, mit einem Mittelwert von 7,3 % (Median 5,9 %). Sie war höher in den Betrieben, die angaben, dass eine erhöhte Staubbelastung ursächlich für die Lungenerkrankungen der Kälber ist, verglichen mit Betrieben, die andere Ursachen für die Lungenerkrankungen vermuteten (p = 0,009). Betriebe mit einer höher geschätzten Kälberdurchfallinzidenz zeigten im Vergleich zu Betrieben mit niedrigeren Schätzwerten eine höhere Kälberverlustrate (p = 0,002). Sie war niedriger in Betrieben, bei denen muttertreues Kolostrum vertränkt wurde, im Vergleich zu Betrieben mit nicht muttertreuer Kolostrumzuteilung (p = 0,008). Betriebe welche den Nuckel der Eimertränke erst nach deutlichem Verschleiß auszuwechseln, hatten im Vergleich zu Betrieben, die diesen Austausch frühzeitiger vornahmen, eine höhere Kälberverluste (p = 0,005). Die Totgeburtenrate schwankte von 0,0 % bis 15,0 % und lag im Mittel bei 7,0 %. Betriebe, bei denen die Körperkondition der Trockensteher insgesamt als „mager“ oder „fett“ eingeschätzt wurde, wiesen im Vergleich zu Betrieben mit einer normalen Körperkondition der Trockensteher höhere Totgeburtenraten auf. In Betrieben, die angaben, bei > 20 % der Geburten eine Geburtshilfe leisten zu müssen, konnte im Vergleich zu Betrieben mit weniger Geburtshilfemaßnahmen eine höhere TGR festgestellt werden (p = 0,037). Betriebe mit einer speziellen Geburtsüberwachung bei Färsen hatten im Vergleich zu Betrieben ohne diese Überwachung eine höhere Totgeburtenrate (p = 0,012). Aus den Ergebnissen ist zu schlussfolgern, dass die Kälbergesundheit nach wie vor ein Problemfeld in der landwirtschaftlichen Milchviehproduktion darstellt. Insbesondere die hohe betriebliche Varianz der Kälberverlustrate und der Totgeburtenrate bestätigt die Vermutung, dass Unterschiede im Betriebsmanagement einen möglichen Einfluss durch Risikofaktoren auf die Kälbersterblichkeit bedingen. Aus dem Hygiene-, Tränk-, Trockensteher- und Geburtsmanagement konnten Einflussfaktoren identifiziert werden, welche bei tierärztlichen Beratungen von landwirtschaftlichen Betrieben berücksichtigt werden sollten. Staub als Indikator für das Stallklima kann bezüglich der Beurteilung des Risikos für Lungenerkrankungen beim Kalb hilfreich sein. Insbesondere kann die muttertreue Zuteilung des Kolostrums an die Kälber die Kälberverluste signifikant reduzieren. Da dies in vielen Betrieben noch keine gängige Praxis ist, sollte daher das Kolostrummanagement besonders in Betrieben mit erhöhten Kälberverlusten überprüft und umgestellt werden. Die objektive Beurteilung der Körperkondition der Vorbereiter sollte zum Betriebsstandard werden, damit die Mehrheit der Trockensteher mit einem BCS, der nicht zu stark von der normalen Körperkondition abweicht, in die Geburtsphase eintreten können, um das Risiko für Dystokien zu reduzieren. Für eine adäquate Geburtsüberwachung und Geburtshilfe sollte gut ausgebildetes Personal zur Verfügung stehen.