Agrarökonomische Diskussionsbeiträge = Discussion papers in agricultural economics
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Herausgegeben vom Institut für Agrarpolitik und Marktforschung der Justus-Liebig-Universität Gießen.
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Letzter Band 97(2017), damit Erscheinen eingestellt
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Auflistung Agrarökonomische Diskussionsbeiträge = Discussion papers in agricultural economics nach Autor:in "Herrmann, Roland"
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Item Auswirkungen des russischen Importstopps für deutsche Lebensmittelmärkte und die Agrar- und Ernährungswirtschaft : eine empirische Analyse(2016) Fedoseeva, Svetlana; Kurczyk, Daria; Nerreter, Sascha; Herrmann, RolandItem BSE and Generic Promotion of Beef: An Analysis for 'Quality from Bavaria'(2000-10) Herrmann, Roland; Krischik-Bautz, Stephanie; Thompson, Stanley R.Quantitative analyses on the economic impacts of generic promotion have mainly concentrated on the U. S., Canada and Australia. Similar European case studies are rare, although EU efforts to increase food demand by generic promotion are strong given increasing consumer concerns on food safety. This holds particularly for beef in the context of BSE. Therefore, it was the objective of this analysis to evaluate an imported EU generic promotion program, "Quality from Bavaria". Based on econometric estimates, we evaluated the demand expansion nature generic promotion relative to the demand contraction of BSE. Welfare implications of "Quality from Bavaria" were additionally investigated. Major results of the analysis are as follows: 1. The advertising expenditures under "Quality from Bavaria" increased consumer demand for Bavarian beef and the cost-benefit ratio of the program turned out to be well above unity. 2. Despite this success of the program, the demand effects of food-safety concerns as measured by BSE information were stronger. Hence, generic promotion could only compensate partly the inward shift in per-capita beef demand induced by BSE information and preferential changes. 3. Although the EU market for beef has been affected much more by the BSE Crisis than the U. S. market, it is striking that the advertising elasticities of demand are similar for Bavarian consumers to U. S. consumers in earlier studies. The elasticity coefficient in this study is 0.04, and statistically different from zero. The findings of this study cannot be generalized for Europe. The program "Quality from Bavaria" stresses, like similar programs in other states, regional orientation. The image of Bavaria as a food-producing region is very positive and it might well be that other regions will have different experiences in promoting food demand of a regional origin.Item CAP Reforms in the 1990s and Their Price and Welfare Implications: The Case of Wheat(2001-12) Herrmann, Roland; Thompson, Stanley R.; Gohout, WolfgangItem Determinanten des Innovationserfolgs : eine Analyse mit Scannerdaten für den Deutschen Joghurtmarkt(2011) Herrmann, Roland; Schröck, RebeccaEin hohes Maß an Produktdifferenzierung kennzeichnet viele Märkte der Agrar- und Ernährungswirt-schaft, ebenso ein zunehmender Wettbewerb unter dem Einfluss von Globalisierung und der weiteren Liberalisierung der Agrarmärkte. Umso wichtiger wird es für Unternehmen, ihre Marktanteile auf gesättigten Märkten zu sichern und die Produktpreise und dadurch die Unternehmensumsätze durch innovative Produktkonzepte zu stabilisieren. In diesem Beitrag wird anhand eines Marktes mit hoher Produktdifferenzierung, dem deutschen Joghurtmarkt, mit Hilfe von Scannerdaten aufgezeigt, welche Bestimmungsgründe den Erfolg von Produktinnovationen erklären können. Innovationserfolg wird gemessen als Umsatz, den ein neues Produkt im ersten Jahr nach der Einführung in einer definierten Zahl von Geschäften erzielt. Wir konzentrieren uns dabei nur auf das Marktsegment erfolgreicher Produkte alle ausgewählten Produkte waren nach 12 Monaten noch am Markt vertreten und ver-gleichen den Innovationserfolg dieser erfolgreichen Produkte untereinander. Multiple Regressionsana-lysen zeigen, dass die Umsatzvariation zwischen 41 neuen Produkten zu mehr als 90 % mit Inhalts-stoffen und weiteren Produktcharakteristika, mit Eigenheiten der Vertriebswege, mit Innovations-merkmalen und mit den Namen der Herstellerfirmen erklärt werden können. Interessanterweise ist es weniger der in hedonischen Analysen oft hervorgehobene Preisaufschlag durch die Produktdifferen-zierung, der Innovationen besonders erfolgreich macht. Vielmehr erweisen sich die absatzsteigernden Effekte der Innovationsdeterminanten als noch bedeutsamer für den Innovationserfolg.Item Determinants of foreign direct investment of OECD countries 1991-2001(2008) Gast, Michael; Herrmann, RolandIt is the objective of this paper to identify the determinants that led to the increase in worldwide foreign direct investment during the 1990s. The paper also addresses the question whether these factors influenced exports differently. Therefore, using data from 22 countries reporting to the OECD, gravity models for bilateral FDI stocks/flows and exports are estimated, first in a cross-section setting for 1999 and then as a panel data set for the period 1991-2001. In order to control for EU-specific effects, a distinction is made between intra-EU25 observations and observations outside the EU25 area. Regressions are repeated with exports as a dependent variable in order to elaborate how far determinants of trade flows are identical or how far they differ. In the panel context, the results show that a change in total market size is an important aspect that leads both FDI and exports in the same direction. Relative market size influences only exports significantly. Stock market booms boost FDI but not exports. Political indicators and exchange rate changes suggest that exports are demand-driven while FDI is supply-driven. Overall, FDI and exports tended to flow relatively less abundantly to distant countries than to nearby countries over the period under consideration. This supports the idea of a complementary relationship between investment and trade. However, this trend is reversed for exports within the EU25 area.Item Do They Always Say No? : German Consumers and Second-Generation GMO Foods(2009) Hartl, Jochen; Herrmann, RolandIt can be concluded that the consumers of second-generation GMO foods would not generally say no. But it turns out that the supply of GMO rapeseed oil with output traits would be confronted with a strong general rejection of GMO rapeseed oil by consumers. Output traits like cholesterol-lowering phytosterols and long-chain omega3 fatty acids will raise utility according to the discrete-choice approach presented and will increase the probability of purchases of GMO rapeseed oil. Additional modelling with other approaches has shown, however, that the characteristic "genetically modified" implies for many consumers to say generally no to GMO rapeseed oil. For them, positive oil attributes will not matter within the option GMO rapeseed oil.Item Food Expenditure Patterns of the Generation 50+ : an Engel-Curve analysis for Germany(2012) Burzig, Johanna; Herrmann, RolandPurpose: It is the objective of this paper to elaborate determinants of food expenditure patterns for the generation 50+ in Germany on the basis of an Engel-curve analysis.Methodology/Design/Approach: Survey data for Germany are taken from the Survey of Health, Ageing and Retirement (SHARE) database. Food-at-home (FAH) expenditures of the generation 50+ are explained within a multiple regression analysis first. Then, a doublehurdle approach based on the probit model and a truncated regression are utilized for reproducing (i) the existence of food-away-from-home (FAFH) expenditures and (ii) its share of consumption expenditures across households. Available information on sociodemographic variables, income and the health status of the respondents are introduced as regressors in the multivariate analyses.Findings: FAH expenditures in the generation 50+ in Germany follow the theoretical expectations underlying Engel functions. With a rising income level, FAH expenditures increase as well but the income share of FAH expenditures declines as does the share of FAH expenditures in total food expenditures. Apart from income, the share of FAH expenditures in food expenditures rises with age, household size, and it is highest for the lowest education level. Moreover, it is higher for West than for East German households. Becoming a pensioner increases absolute FAH expenditures, but does not affect the FAH expenditure share significantly. Very different results are provided by the Engel-curve analysis for food away from home. A rising income raises FAFH expenditures, whereas becoming a pensioner lowers it and the age variable is insignificant.Practical Implications: The estimated Engel curves suggest that food at home grows less with rising income than food away from home. In particular, the determinants of the percapita FAFH expenditures reveal important determinants of expenditures of the generation 50+ in a highly dynamic consumption category.Originality/Value: Despite the growing economic importance of the generation 50+ in industrialised countries, empirical evidence on how this age group behaves in its food expenditure pattern is often lacking. This study provides a first set of estimated coefficients from Engel curves for Germany. These show how income as well as sociodemographic and health variables affect per-capita expenditures for FAH and FAFH consumption.Item How Market Structure Affects Food Product Proliferation: Theoretical Hypotheses and New Empirical Evidence for the U.S. and the German Food Industries(1999-03) Herrmann, Roland; Röder, Claudia; Connor, John M.Item Markets segmented by regional-labelling with quality control(2007) Anders, Sven; Thompson, Stanley; Herrmann, RolandThe protection of the regional origin of foods is a major part of the EU s quality policy in agriculture. According to Council Regulation No. 2081/1992, the promotion of products having certain characteristics could be of considerable benefit to the rural economy, in particular to less-favored or remote areas, by improving the incomes of farmers and by retaining the rural population in these areas (Commission of the EU 1992). When the guidelines for State aid for advertising of products were established in 2001 (Commission of the EU 2001), only the promotion of those agricultural products can be supported which are protected designations of origin (PDO) as outlined in Council Regulation No. 2081/92 (Art. 2, Council Regulation No. 2081/1992)1. This decision implies that regional-origin labelling has to be associated with a quality-control system that leads to a superior quality, if the program is to be subsidised by the government.Item Nahrungsmittelqualität aus der Sicht der Verbraucher und Implikationen für Pflanzenproduktion und Politik(2002) Herrmann, RolandZumindest aus zwei Gründen ist das Thema der Nahrungsmittelqualität von hoher Aktualität. Erstens entstehen durch ernährungsbedingte Krankheiten in Industrieländern hohe gesamtwirtschaftliche Folgekosten. Eine Sicherung und Verbesserung der Nahrungsmittelqualität ist ein wesentlicher Schritt zur Erreichung des Ziels der Ernährungsqualität und damit zur Minderung dieser Folgekosten. Zweitens ist durch die deutsche BSE-Krise die Bedeutung sicherer und qualitativ hochwertiger Nahrungsmittel in der öffentlichen Diskussion und in der Politik noch erheblich angewachsen. Gerade diese Krisensituation hat deutlich aufgezeigt, dass die subjektive Einschätzung von Nahrungsmittelqualität aus der Sicht der Verbraucher und nicht notwendigerweise die objektive Messung von Qualität im Labor von erheblicher Bedeutung für die Entwicklung der Lebensmittelnachfrage und die wirtschaftliche Entwicklung der gesamten Vermarktungskette in der Ernährungswirtschaft ist. Vor allem fol-gende Fragen drängen sich auf: a) Inwieweit weichen subjektive Einschätzungen der Verbraucher zu Nahrungsmittelqualität von der objektiven im Labor gemessenen Qualität ab? b) Gibt es Qualitätsunsicherheit der Verbraucher? c) Wie beeinflussen diese Qualitätseinschätzungen und die Qualitätsunsicherheit das Verbraucherverhalten? d) Welche Rolle kommt dem Markt und welche dem Staat zu, wenn subjektive und objektive Qualität voneinander abweichen und wenn Qualitätsunsicherheit der Verbraucher vorliegt? Diesen zentralen Fragen widmet sich dieser Beitrag am Beispiel von pflanzlichen Lebensmitteln.Item Neue empirische Befunde zur Preissetzung und zum Verbraucherverhalten im Lebensmitteleinzelhandel(2001-05) Herrmann, Roland; Möser, Anke; Werner, ElkeZiel des Beitrags war es, das Preissetzungs- und Verbraucherverhalten am Point of Sale im LEH theoretisch zu erklären und für die Warengruppen der Frühstücksprodukte anhand von Scannerdaten empirisch zu analysieren. Folgende Hauptergebnisse lassen sich festhalten: 1. Die Theorie optimaler Preispolitik im Mehrproduktunternehmen besagt, daß die direkte Preiselastizität der Nachfrage, die Grenzkosten sowie alle Kreuzpreiselastizitäten zu komplementären und substitutiven Gütern die gewinnmaximalen Preise bestimmen. Neben dieser Erklärung eines gewinnmaximalen Preisniveaus gibt es allerdings gute Gründe, im LEH auch intertemporale Preisänderungen vorzunehmen. Prinzipiell sind kurzfristige Preissenkungen in Form von Sonderangeboten mit einer optimalen intertemporalen Preispolitik im Mehrproduktunternehmen vereinbar. 2. Die empirische Analyse beruht auf Auswertungen von Scannerdaten für Frühstücksprodukte im LEH im Zeitraum September 1996 – Juni 1999. Bei allen Produkten der untersuchten Warengruppe zeigt sich, daß das Gesetz des einheitlichen Preises zwischen Handelsorganisationen nicht gilt. Allerdings weicht das Ausmaß von Preisdifferenzen je nach Produkt voneinander ab. Die Bedeutung von Sonderangeboten im LEH ist groß; im Durchschnitt von 20 Warengruppen wurde alle zwei Wochen ein Produkt einer Warengruppe preisreduziert angeboten. 3. Bei den ausgewählten Markenprodukten hatten Sonderangebote außerordentlich starke Effekte auf den Normalabsatz zur Folge – bei 15 ausgewählten Frühstücksprodukten im Median eine Steigerung um 274 %. Die Sonderangebotseffekte variierten stark – sie waren extrem hoch bei Kaffee, einem lagerfähigen Gut, und unterdurchschnittlich hoch bei Frischmilch, einem sehr begrenzt lagerfähigen Gut. Die Absatzeffekte bei Einzelprodukten waren so stark, daß man vermuten kann, daß Verbraucher diese fast nur in Sonderangebotsphasen nachfragen. 4. Bei Konfitüre zeigten sich niedrigere Preise in Discountern als in Verbrauchermärkten und dort niedrigere als in Supermärkten. Auch die Spannweite der Preise ist in Discountern am niedrigsten und in Supermärkten am höchsten. Allerdings zeigen sich in allen Betriebsformen des LEH preiselastische Reaktionen am Point of Sale. Die Preiselastizitäten der Nachfrage lagen im Durchschnitt bei –2,29 (kleine Verbrauchermärkte) bis –5,09 (Supermärkte): Es gab also sehr starke Verbraucherreaktionen auf Preisänderungen. 5. Bei Frühstückszerealien erhielten wir sehr starke Reaktionen der Verbraucher auf verschiedene Formen der Verkaufsförderung, z. B. Absatzeffekte von etwa 100 % des mittleren Absatzes bei der Instrumentenkombination „Preisaktion, Display, Ha ndzettel“. Erfolgreiche Verkaufsförderungsmaßnahmen enthalten dabei immer die Preisaktion. Als Gemeinsamkeit der empirischen Tests dieses Beitrags gilt, daß eine aktive Preispolitik einen zentralen Teil des Marketinginstrumentariums im LEH darstellt. Dies ist konsistent mit einer starken Reaktion der Verbraucher auf Preisänderungen bei Lebensmitteln. So konnte auch die Lehrbuchaussage aus der agrarökonomischen Literatur, daß die Preiselastizität der Nachfrage nach Nahrungsmitteln im Absolutbetrag niedrig ist, für den Point of Sale nicht bestätigt werden. Im Gegenteil: Es liegt eine preiselastische Reaktion vor. Diese divergiert zwar zwischen Betriebsformen des LEH und zwischen Produkten, aber die Verbraucherreaktion auf Preisänderungen ist sehr stark.Item Das Preisniveau bei Lebensmittel-Online-Händlern : eine empirische Analyse(2017) Nickolaus, Katharina; Fedoseeva, Svetlana; Herrmann, RolandItem Preisrigidität oder Preisvariabilität im Lebensmitteleinzelhandel? Theorie und Evidenz aus Scannerdaten(2002-06) Herrmann, Roland; Möser, AnkeZiel des Beitrags ist es, das Preissetzungsverhalten am Point of Sale im Lebensmitteleinzelhan-del (LEH) theoretisch zu erklären und für ausgewählte Warengruppen anhand von Scanner-daten empirisch zu analysieren. Im Mittelpunkt der Analyse steht die intertemporale Preissetzung im deutschen LEH. Kurzfristige Preissenkungen in Form von Sonderangeboten sind mit einer optimalen intertemporalen Preispolitik im Mehrproduktunternehmen vereinbar und sind die wesentliche Quelle für Preisinstabilitäten bei Leitprodukten. Viele Preise im LEH sind aber vergleichsweise starr, und die quantitative Analyse deutet auf einen preisstabilisierenden Effekt des LEH bei Nahrungsmitteln hin.Item Psychological prices of branded foods and price rigidity : evidence from German scanner data(2004) Herrmann, Roland; Möser, AnkeThere is increasing evidence from scanner data that branded foods in the grocery retailing sector contain a substantial amount of price rigidity (HERRMANN/MÖSER 2003). One of the many alternative explanations for price rigidity is the existence of psychological pricing points. The economic literature has been most hesitant against this theory and, in a survey, BLINDER et al. (1998) found no confirmation at all based on the views of business managers. In that study, however, retail trade is underrepresented. The theory of psychological pricing points continues to be an important concept for pricing in firms which directly sell to consumers. Empirical findings in various studies, e.g. in the early work by FRIEDMAN (1967) for food retailing, suggest that psychological prices are widely used in the retailing sector. Hence, it is the objective of this paper to elaborate to which extent psychological pricing plays a role in grocery retailing and whether it contributes to price rigidity of branded foods in Germany. The empirical analysis will be based on scanner data of weekly prices for 20 branded foods in Germany in the period 1996-99.Item Quantifizierung des Einflusses der äußeren Produktgestaltung auf die Geschmacksbewertung und auf die Kaufbereitschaft bei Wein mittels eines Charakteristika-Modells(2008) Szolnoki, Gergely; Hoffmann, Dieter; Herrmann, RolandDie erhebliche Erweiterung des Weinangebots in den letzten Jahren hat zu einer großen Differenzierung geführt, die nicht nur auf der Ebene des Geschmacks und der Begriffe, sondern auch auf der Ebene des Produktdesigns erkennbar ist. In diesem Beitrag wird analysiert, inwieweit die äußere Produktgestaltung des Weines die Geschmacksbewertung und die Kaufbereitschaft der Konsumenten beeinflussen. Die Ergebnisse eines mit Verbrauchern durchgeführten Studiotests zeigen, dass bei einer Kaufentscheidung nicht nur die verbalen, sondern auch die non‐verbalen Informationen von großer Bedeutung sind. Allerdings ist die Einflussstärke der Faktoren je nach Verbrauchersegment unterschiedlich.Item Redistributive Implications of a Tariff-rate Quota Policy: How Market Structure and Conduct Matter(1999-03) Herrmann, Roland; Sexton, RichardUnder the Common European Banana Policy, a tariff-rate quota system was introduced on the EU market. The EU market had been governed by very different regulations prior to the new policy, and the most liberal situation had existed in Germany with a free-trade situation. It was the objective of this paper to analyze theoretically and empirically the price, trade and welfare impacts of the European banana trade regime on the German banana market. As the market may have been competitive or imperfectly competitive in the situation without policy, the influence of market structure and conduct on the policy impacts has been elaborated. Furthermore, it was tested empirically which market conduct existed in the situation before the policy change.Item The role of business expectations for new product introductions : a panel analysis for the German food industry(2005) Hartl, Jochen; Herrmann, RolandTheory suggests that business expectations are crucial for investment in research and development (R&D) as well as for process and product innovations. However, there are controversial theoretical predictions about the causal linkage between business expectations and new product introductions. In addition, most empirical studies have neglected so far business expectations as an important determinant of new product introductions due to absence of data. To address this shortcoming, it is investigated in this study whether business expectations do affect new product introductions and whether the net impact is positive or negative. The empirical analysis is based on panel data from 14 branches of the German food industry for six years (1993-1998). Our findings suggest that a strong pressure exists in stagnating or declining food industries to respond to unfavourable expectations by new product introductions. In addition, we identify the influence of market structure and industry-specific variables as significant for new product introductions.Item The Banana Dispute: Survey and Lessons(2000-09) Herrmann, Roland; Kramb, Marc; Mönnich, ChristinaThe disadvantages of the introduction of the CMOB from an allocative point of view have been widely elaborated in the economic literature. Despite this, the EU has tried to safeguard the preferences for EU producers and ACP banana exporters on the market. The EU has reacted by adjusting the CMOB several times according to external pressure without moving consistently towards a liberalized banana regime. The objective of our paper was to survey concisely the complex banana dispute and to draw economic lessons from this case study. The survey referred to the historical development of the CMOB itself, but also to the main contents of the WTO Panel Reports on Bananas, which are cornerstones for the assessment of many other agricultural TRQs under the WTO. One important implication of the analysis of the CMOBs institutional details is that this type of trade-tied aid induces substantial additional adjustment and transaction costs as well as excessive rent-seeking activities. These are additional arguments for a liberalized banana regime beyond the net welfare losses that arise from price distortions due to the CMOB. From the developing countries' point of view, FINGER and SCHULER [1999] pointed out that the scope and complexity of trade regulations which have been agreed upon during the Uruguay Round put a substantial strain on financial budgets and institutions of developing countries which can amount to an entire year' s development budget in the least developed countries. The complexity and instability of the institutional details of the CMOB place a heavy burden on banana-exporting countries, too.Item The Regional Allocation of EU Producer Support: How Natural Conditions and Farm Structure Matter(2006) Anders, Sven; Harsche, Johannes; Herrmann, Roland; Salhofer, Klaus; Teuber, RamonaThe redistributive implications of the Common Agricultural Policy (CAP) of the European Union (EU) have regained a strong interest in recent years since economic and social cohesion has become a major goal of European policy. The empirical evidence is surprisingly diverse and ranges from a clearly positive to a clearly negative regional redistributive impact of the CAP. Therefore, the objectives of this paper are threefold. First, the interregional allocation of EU producer support under the CAP is measured at the NUTS III-level in the period 1986-2002 for 26 regions of the German Bundesland Hesse. Second, the role of the measurement concept for the magnitude and distribution of the regional transfers is elaborated. Third, the interregional allocation of EU producer support is explained by natural conditions and farm structure variables within a quantitative analysis. A major result is that the interregional allocation of producer support is unequal, depends on the measure of protection used and is affected by a number of variables characterizing farm structure and natural conditions.Item The Regional Incidence of European Agricultural Policy: Measurement Concept and Empirical Evidence(2002-10) Anders, Sven; Harsche, Johannes; Herrmann, RolandThe Common Agricultural Policy (CAP) of the European Union (EU) is characterized by a wide array of individual policy measures, which differ by the category of instruments, across commodities and over time. This situation is similar to many other industrialized countries. Consequently, the net impact of the policy mix on price incentives for producers and consumers had been intransparent for years. The existing level of agricultural protection, as a basis for agricultural trade liberalization, had also been unknown. This study utilizes a regionalized concept of producer support estimates (PSEs) to elaborate the primary effects of the CAP on producer revenues at the regional level. The data used are based on 26 regions located in Germany as well as the years 1986-1999. One striking result is that a uniform CAP does affect the regions very differently. This finding is valid according to all suggested measures of producer support. Some regions are clearly more favoured than others. Another main finding is that recent reforms of the CAP have not reduced significantly the average level of agricultural support in the federal state of Hesse, Germany, and in 21 of 26 regions of this state. Statistically significant downward trends in absolute producer support due to price support were associated with significant upward trends due to direct payments. A third interesting outcome is that it is important to define the measurement concept of support precisely, if the CAP is targeted at producer support. Absolute and relative PSE measures due to the CAP and price support are fully uncorrelated with each other. If transfers under the CAP are targeted in terms of absolute support, e.g. may induce an arbitrary interregional distribution of PSE in relation to farm revenues.